The Role of Extracurricular, Co-curricular, and Curricular Activities in the Development of Talent Interests of Elementary School Students
Abstract
This article reviews the role of extracurricular, co-curricular, and curricular activities in supporting the development of students' interests and talents at SD Muhammadiyah 1 Gempol. The development of students' interests and talents is considered to play an important role in shaping their character and developing their academic abilities. This study used a descriptive qualitative approach with observation, interview and data collection methods. This article is assembled based on a literature review as well as data analysis to find out the results of these activities contributing to the development of students' interests and talents.
References
Annisa, M. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Karakter Kewarganegaraan Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7286–7291.
Darnius, S., Yamin, M., & Ainun, S. (2019). Implementasi disiplin dalam proses pembelajaran sebagai upaya meningkatkan prestasi siswa SD Negeri 2 Banda Aceh. Serambi Konstruktivis, 1(2).
Efendi, P. M., Muhtar, T., & Herlambang, Y. T. (2023). Relevansi Kurikulum Merdeka Dengan Konsepsi Ki Hadjar Dewantara: Studi Kritis Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 548–561.
Endah, M. (2018). Penanaman nilai-nilai pendidikan karakter melalui kegiatan ekstrakurikuler pencak silat tapak suci di SD Muhammadiyah Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Faqumala, D. A., & Pranoto, Y. K. S. (2020). Kesiapan anak masuk sekolah dasar. Penerbit NEM.
Fathurrochman, I. (2022). Implementasi Manajeman Peserta Didik Dalam Meningkatkan Mutu. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 7(2), 129–136.
Hidayati, W., Syaefudin, M. P., & Muslimah, U. (2021). Manajemen Kurikulum Dan Program Pendidikan (Konsep Dan Strategi Pengembangan) (Vol. 1). Semesta Aksara.
Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni, T. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran.
Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.
Jannah, M. (2022). MANAJEMEN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA BIDANG AKADEMIK DAN NON AKADEMIK DI MTs NEGERI 6 PASURUAN SKRIPSI.
Khoirroni, I. A., Patinasarani, R., Hermayanti, N. I., & Santoso, G. (2023). Pendidikan Karakter: Tingkat Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 269–279.
Meilani, E., Nabila, K. S., Triananda, S. F., & Sielvyana, S. (2023). Analisis Program Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Mengembangkan Minat dan Bakat Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32037–32044.
Monalisa, A. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Sekolah Penggerak di SDN 198/1 Pasar Baru. UNIVERSITAS JAMBI.
Prasetiya, B., & Cholily, Y. M. (2021). Metode Pendidikan karakter Religius paling efektif di
sekolah. Academia Publication.
Pratama, Y. A., & Dewi, L. (2023). Pengembangan Kokurikuler: Menumbuhkan Potensi, Meraih Merdeka Belajar. Indonesia Emas Group.
Sutama, M. P., Patriana, W. D., Faiziyah, N., & Novitasari, M. (2022). Desain pembelajaran berorientasi literasi numerasi sekolah dasar. Muhammadiyah University Press.
Taufik, M., & Firdaus, E. (2021). Saylor, Alexander and Lewis’s Curriculum Development Model for Islamic Education in Schools. Islamic Research, 4(2), 91–98.Tersiana, A. (2018). Metode penelitian. Anak Hebat Indonesia.
Copyright (c) 2024 Riza Alifia Herdianti, Savina Aqila Zahra, Novita Firdausi, Nurul Zhafira, Machful Indra Kurniawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.