The Role of Extracurricular, Co-curricular, and Curricular Activities in the Development of Talent Interests of Elementary School Students


  • (1) * Riza Alifia Herdianti            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2)  Savina Aqila Zahra            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (3)  Novita Firdausi            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (4)  Nurul Zhafira            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (5)  Machful Indra Kurniawan            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This article reviews the role of extracurricular, co-curricular, and curricular activities in supporting the development of students' interests and talents at SD Muhammadiyah 1 Gempol. The development of students' interests and talents is considered to play an important role in shaping their character and developing their academic abilities. This study used a descriptive qualitative approach with observation, interview and data collection methods. This article is assembled based on a literature review as well as data analysis to find out the results of these activities contributing to the development of students' interests and talents.

References

Agustina, I. O., Juliantika, J., & Saputri, S. A. (2023). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Pembinaan Dan Pengembangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 86–96.
Annisa, M. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Karakter Kewarganegaraan Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7286–7291.
Darnius, S., Yamin, M., & Ainun, S. (2019). Implementasi disiplin dalam proses pembelajaran sebagai upaya meningkatkan prestasi siswa SD Negeri 2 Banda Aceh. Serambi Konstruktivis, 1(2).
Efendi, P. M., Muhtar, T., & Herlambang, Y. T. (2023). Relevansi Kurikulum Merdeka Dengan Konsepsi Ki Hadjar Dewantara: Studi Kritis Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 548–561.
Endah, M. (2018). Penanaman nilai-nilai pendidikan karakter melalui kegiatan ekstrakurikuler pencak silat tapak suci di SD Muhammadiyah Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Faqumala, D. A., & Pranoto, Y. K. S. (2020). Kesiapan anak masuk sekolah dasar. Penerbit NEM.
Fathurrochman, I. (2022). Implementasi Manajeman Peserta Didik Dalam Meningkatkan Mutu. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 7(2), 129–136.
Hidayati, W., Syaefudin, M. P., & Muslimah, U. (2021). Manajemen Kurikulum Dan Program Pendidikan (Konsep Dan Strategi Pengembangan) (Vol. 1). Semesta Aksara.
Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni, T. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran.
Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.
Jannah, M. (2022). MANAJEMEN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA BIDANG AKADEMIK DAN NON AKADEMIK DI MTs NEGERI 6 PASURUAN SKRIPSI.
Khoirroni, I. A., Patinasarani, R., Hermayanti, N. I., & Santoso, G. (2023). Pendidikan Karakter: Tingkat Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 269–279.
Meilani, E., Nabila, K. S., Triananda, S. F., & Sielvyana, S. (2023). Analisis Program Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Mengembangkan Minat dan Bakat Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32037–32044.
Monalisa, A. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Sekolah Penggerak di SDN 198/1 Pasar Baru. UNIVERSITAS JAMBI.
Prasetiya, B., & Cholily, Y. M. (2021). Metode Pendidikan karakter Religius paling efektif di
sekolah. Academia Publication.
Pratama, Y. A., & Dewi, L. (2023). Pengembangan Kokurikuler: Menumbuhkan Potensi, Meraih Merdeka Belajar. Indonesia Emas Group.
Sutama, M. P., Patriana, W. D., Faiziyah, N., & Novitasari, M. (2022). Desain pembelajaran berorientasi literasi numerasi sekolah dasar. Muhammadiyah University Press.
Taufik, M., & Firdaus, E. (2021). Saylor, Alexander and Lewis’s Curriculum Development Model for Islamic Education in Schools. Islamic Research, 4(2), 91–98.Tersiana, A. (2018). Metode penelitian. Anak Hebat Indonesia.
Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2024-07-19
 
How to Cite
Herdianti, R. A., Zahra, S. A., Firdausi, N., Zhafira, N., & Kurniawan, M. I. (2024). The Role of Extracurricular, Co-curricular, and Curricular Activities in the Development of Talent Interests of Elementary School Students. Procedia of Social Sciences and Humanities, 6, 9 - 14. https://doi.org/10.21070/pssh.v6i.519