Analysis of Gibran Rakabuming Raka's Personal Branding Strategy as a Leader Through the Tiktok Application


Analisis Strategi Personal Branding Gibran Rakabuming Raka Sebagai Pemimpin Melalui Aplikasi Tiktok


  • (1) * Elent Praditya Ridwan            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2)  Aulia Firda Syafira            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (3)  Poppy Febriana            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

Using Henri Tajfel and John Turner's Social Identity Theory, this study examines Gibran Rakabuming Raka's personal branding approach on the TikTok platform Through a descriptive qualitative approach, the research explores how Gibran builds an online identity, manages a diverse audience, and overcomes privacy risks on social media. Through innovative and engaging TikTok content, Gibran was able to establish his own brand as a youthful leader who is up to date, relatable to the younger generation, and responsive, according to the findings. With more than 4.8 million followers, Gibran is able to create emotional closeness and build positive public perceptions of his leadership.

References

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504

Asiva Noor Rachmayani. (2015). Analisis Kasus Terhadap Identitas Sosial Dalam Konflik PSHT Dengan Brajamusti. 6.

Chiquita, O. C., & Febriana, P. (2023). Analisis Fenomena Hyperhonest Penggunaan Fitur Instagram Close Friends Dalam Batasan Privasi. Jurnal Komunikatif, 12(1), 23–36. https://doi.org/10.33508/jk.v12i1.4454

Danil, M. (2022). Pengaruh Dan Proses Membentuk Ulang Identitas Diri Dalam Keminoritasan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 65–72.

Fidari, S. S., Maghfirah Asthetika, N., Febriana, P., & Sulistiyo, A. (2024). Sosialisasi Kewaspadaan Remaja Dalam Menghadapi Bullying Pada Media Sosial. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 92–98. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS

Hasanah, M. U., Widiastuti, W., & Makhrian, A. (2024). Konstruksi Berita Pencalonan Prabowo Subianto dan Gibran Rakabuming Raka sebagai Capres dan Cawapres 2024 : Analisis Framing Pada Media Kompas.com dan CNN Indonesia (Edisi 16-25 Oktober 2023). Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika Dan Komunikasi, 5(1), 988–999. https://doi.org/10.35870/jimik.v5i1.586

Hidayat, D. (2014). Social and Cultural Identity Pendekatan Face Negotation Theory dan Public Relations Multikulturalism Negara Jerman-China dan Indonesia. Jurnal ASPIKOM, 2(2), 115. https://doi.org/10.24329/aspikom.v2i2.64

Hidayat, F. T., & Febriana, P. (2016). Promosi Online Pada Indie Clothing Inspired27 Malang. KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 123. https://doi.org/10.21070/kanal.v2i2.294

Khairullah. (2024). Proses Pembentukan Identitas Islam Siswa Madrasah Ibtidaiyah dalam Konteks Pembelajaran : Studi Grounded Theory Khairullah Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan teori yang komprehensif mengenai proses pembentukan identitas Islam siswa Madrasah Ibti. 2(5).

Ningrum, P. R., & Fahrunnisa. (2023). Pembentukan Personal Branding Pemimpin Perempuan Melalui Media Sosial (Studi Kasus Wakil Bupati Sumbawa). Usc Uts Student Conference , 1(5), 213–231. https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2022/

Putranto, M. D. (2018). Cyberbullying di Kalangan Remaja Urban. Jurnal Sosologi, Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik ….

Rahmah, S. (2021). Personal Branding Ganjar Pranowo untuk Membangun Komunikasi Politik di Media Sosial Instagram. Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 94–101. https://doi.org/10.30596/interaksi.v5i1.5584

Sandi, N. A., & Febriana, P. (2023). Sadfishing: Studi Netnografi pada Konten dengan Tagar #rumahkokkayu Di Tiktok. Jurnal Komunikasi Global, 12(1), 30–52. https://doi.org/10.24815/jkg.v12i1.30216

Sumaryono, Niken, F. E., & Prisanto, G. F. (2021). STRATEGI PERSONAL BRANDING DALAM PEMENANGAN PEMILU LEGISLATIF (Studi Kasus Ir. Ridwan Bae Di Sulawesi Tenggara). Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 64–83.

Wahabi, M. R., & Febriana, P. (2022). Pemanfaatan Twitter sebagai Media Pengungkapan Diri Remaja Sidoarjo. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(1), 333–340. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1220

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2025-03-18
 
How to Cite
Ridwan, E. P., Syafira, A. F., & Febriana, P. (2025). Analysis of Gibran Rakabuming Raka’s Personal Branding Strategy as a Leader Through the Tiktok Application: Analisis Strategi Personal Branding Gibran Rakabuming Raka Sebagai Pemimpin Melalui Aplikasi Tiktok. Procedia of Social Sciences and Humanities, 8, 60-66. https://doi.org/10.21070/pssh.v8i.753

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>