The Role of Instagram in Promoting Online Fashion at Vshopsidoarjo


  • (1) * Novi Nur Aini            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2)  Didik Hariyanto            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This research examines the marketing communication strategy carried out by @Vshopsidoarjo via the Instagram platform, with a focus on the use of interactive features such as Instagram Stories. Based on the 4P marketing mix theory (product, price, promotion, place), this research explores how @Vshopsidoarjo utilizes social media to increase product marketing effectiveness, set competitive prices, expand market reach, and build closer relationships with consumers through interactive promotions . The research results show that this digital marketing strategy is successful in creating higher engagement with customers and increasing brand loyalty. The use of visual content and direct interaction through Instagram Stories has proven effective in building brand awareness and encouraging purchasing action. Overall, the use of social media as part of the marketing mix has had a positive impact on @Vshopsidoarjo's business growth.

References

Haque-fawzi, M. G., Iskandar, A. S., & Erlangga, H. (n.d.). Konsep , Teori dan Implementasi.
Hariyanto, D. (2016). Buku Komunikasi Pemasaran. In Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 6, Issue August).
Lestari, & Petri, S. (2015). Hubungan Komunikasi Pemasaran dan Promosi dengan Keputusan Memilih Produk. Jurnal Interakasi, 4(2), 139–147.
Rachmansyah, M., & Supratman, L. P. (2020). Peran Media Instagram Dalam Memasarkan Produk Fashion Dollies the Role of Instagram in Marketing Fashion Product Dollies. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24, 73–90.
Suranto, S., Efita Sari, D., Narimo, S., Ulfatun, T., Hadi Mustofa, R., Suwandi, J., Fahmi Johan Syah, M., Jatmika, S., Nur Wahyudi, T., Chairil Asmawan, M., Annang Setiyawan, Y., & Azhar Hendawan, H. (2022). Optimalisasi Penggunaan Digital Marketing Melalui Sosial Media Dan E-Commerce Pada Industri Kecil Menengah Di Desa Kingkang, Kabupaten Klaten. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(1), 123–136. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS
Walid. (2018). Penggunaan Instagram Sebagai Social Media Marketing Dalam Membangun Brand Awareness PLATBM1912 Di Kota Pekanbaru. Jom Fisip, 5(1), 1–10.
Yanthi, P. E. R. D., Nirmala, N. K. D. P., & Dewi, N. P. S. (2023). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Promosi Digital Marketing Pada Crème Pastry di Denpasar Barat Tahun 2022. Jurnal Arthaniti Studies, 4(1), 16–24. https://doi.org/10.5281/zenodo.7776553
Supratman, L. P., & Rachmansyah, M. (2020). Peran Media Instagram dalam Memasarkan Produk Fashion Dollies. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(1), 73-90.
Donoriyanto, D. S., Indiyanto, R., Juliardi A. R., N. R., & Syamsiah, Y. A. (2023). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Online Store pada Pelaku UMKM di Kota X. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(1), 42–50. https://doi.org/10.54783/ap.v4i1.22
Fauzi, V. D. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Onlineshop@ Nellcodoxshop Di Instagram. In Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/94844
Jesslyn, J., & Winduwati, S. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Pada Online Shop @ivoree.id dalam Memasarkan Produk. Prologia, 5(1), 135. https://doi.org/10.24912/pr.v5i1.8178
Komunikasi, P. S. I. (2016). Kom & Realitas Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(12), 1–22.
Lisanti, V. T. (2023). PEMANFAATAN AKUN INSTAGRAM @samaracoffee.id SEBAGAI MEDIA PROMOSI OLEH PIHAK INTERNAL SAMARA COFFEE AND SPACE. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 1(1), 1–97.
Pamungkas, D. A., & Saputro, E. P. (2023). Analisis Strategi Komunikasi Digital Markting Pada Akun @Kainetnic Di Instagram. 1–26. https://eprints.ums.ac.id/112064/1/NASKAH PUBLIKASI DANANG AJI P ANALISIS STRATEGI KOMUNIKASI DIGITAL MARKTING PADA AKUN %40KAINETNIC DI INSTAGRAM%282%29.pdf
Qorib, F., Widodo, H. P., & Rinata, A. R. (2022). Optimasi Media Sosial Instagram @kulinersby dalam Mempromosikan Wisata Kuliner Surabaya. Jurnal InterAct, 10(2), 69–80. https://doi.org/10.25170/interact.v10i2.3153
Rachmansyah, M., & Supratman, L. P. (2020). Peran Media Instagram Dalam Memasarkan Produk Fashion Dollies. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(1), 73–90. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/jskm/article/view/2865
Veronica, M., Agrifina, J., Widiana, P. T., Belina, A., & Sentoso, A. (2023). Optimalisasi Digital Bagi Online Shop Yourfirststep.id. Jurnal EK&BI, 6(1), 111–115. https://doi.org/10.37600/ekbi.v6i1.809
Yanti, N., & Mustikarini, C. N. (2018). Upaya Optimalisasi Penggunaan Instagram Pada Bisnis Stay Apparel. Jurnal Performa : Jurnal Manajemen Dan Start-up Bisnis, 3(2), 154–162. https://journal.uc.ac.id/index.php/performa/article/view/676
Evelina, L. W., & Handayani, F. (2018). Penggunaan Digital Influencer dalam Promosi Produk (Studi Kasus Akun Instagram @bylizzieparra). Warta ISKI, 01(01), 71–82. https://doi.org/10.25008/wartaiski.v1i01.10
Farhatiningsih, L., & Irwansyah. (2018). OPTIMALISASI PENGGUNAAN INSTAGRAM DALAM PRAKTIK KEHUMASAN PEMERINTAH. Jurnal Diakom, 1(September), 1–9.
Feroza, C. S., & Misnawati, D. (2021). Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun @Yhoophii_Official Sebagai Media Komunikasi Dengan Pelanggan. Jurnal Inovasi, 14(1), 32–41. https://doi.org/10.33557/ji.v15i1.2204
Nuriski, W. N. K. (2018). IMPLEMENTASI ONLINE PROMOTION MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA TOKO BEHIJAB TULUNGAGUNG. Skripsi, 1(1), 1–88.
Rozaidah, A. Y. N., & Wirawanda, Y. (2017). PEMANFAATAN MEDIA INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI ONLINE PADA AKUN INSTAGRAM ONLINE SHOP @QUEENNHOEFASHION. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), 51–66. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1
WANTORO, R. P. (2020). MEDIA INSTAGRAM DALAM KOMUNIKASI PEMASARAN ONLINE (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @askxorg). Studi Ilmu Komunikasi, 6(1), 1–16.
Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2024-09-11
 
How to Cite
Aini, N. N., & Hariyanto, D. (2024). The Role of Instagram in Promoting Online Fashion at Vshopsidoarjo. Procedia of Social Sciences and Humanities, 7, 149 - 159. https://doi.org/10.21070/pssh.v7i1.597

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>